Monumentálna stavba Okresného národného výboru od architekta Miloslava Cajthamla |
Administratívne centrá
krajiny nie sú dané raz a navždy ale často sa menia podľa najrôznejších
kritérií. Zmena, ktorá sa udiala v našom meste v roku 1960 bola pre 20. storočie prinajmenšom
prelomová. Podľa novej územnej organizácie Slovenska sa utvoril dňa 20. marca
1960 nový okres so sídlom v Žiari nad Hronom. Dôležité pre celé Stredné
Pohronie bolo, že vznikol spojením troch okresov Kremnica, Banská Štiavnica
a Nová Baňa. Skončila sa významná etapa aj v rozvoji týchto starých
banských miest, tvoriacich v minulosti banícky ekonomický celok. Bohužiaľ
na tieto mestá pôsobila táto zmena
určite negatívne.
Prečo sa táto rýchla zmena takto
uskutočnila ?, predovšetkým to bol prudký nárast počtu obyvateľov
v Žiari nad Hronom, nárast obyvateľstva tu stúpol už v roku 1960 na
11 000 obyvateľov, keď v roku 1951 to žilo len 1 485 obyvateľov, podobne prudko
rástol aj počet žiakov na školách z 218 na 2 384. Ďalším dôvodom to
bolo dynamicky sa rozvíjajúce mesto s výbornou geografickou polohou. Možno
nevýznamné úlohy hrali aj dobré podmienky
pre železničné a autobusové spojenia.
Novovybudovaná II. základná škola |
Keďže však vtedajší
systém nemal finančné možnosti na rozvoj spomínaných banských miest /Kremnica,
Ban. Štiavnica a Nová Baňa/ a aj samotný
Žiaru nad Hronom silne zaostával
napr. v občianskej vybavenosti rozhodol sa problém riešiť
administratívne. Samozrejme, že so všetkými nedostatkami tej doby, mesto
Žiar nebolo v tom čase vybudované
tak, aby tu mohli optimálne pracovať okresné úrady, nedostatok sa javil aj
v počte kvalifikovaných odborníkov na riadenie Okresného národného výboru.
Tieto problémy boli riešené tak, že sa čiastočne upravil starý dobrý Biskupský
kaštieľ a do neho bol umiestnený Okresný národný výbor a navyše veľa
kvalifikovaných pracovníkov prišlo do Žiaru nad Hronom zo spomínaných banských
miest.
Ak sa nad touto zmenou zamyslíme z časového
pohľadu premietne sa nám v myšlienkach
cesta putovania výroby farebných kovov po jednotlivých mestách Stredného
Pohronia, najskôr to bola Kremnica so svojimi striebornými a zlatými
hutami, nasleduje Žarnovická Huta s modernou striebornou hutou a po
vyťažení kovov a dreva v lesoch v tejto oblasti nasledovala veľká
a moderná huta v Banskej Štiavnici, ktorá však už vyrábala aj olovo,
meď a zlato-strieborné zliatky. Po nej sa výroba farebných, teda moderného
kovu 20. storočia hliníka a gália presťahovala do vtedajšieho Sv. Kríža
nad Hronom.
Do mesta po
reorganizácii však boli dislokované aj všetky úrady, najmä stavebné úrady a stavebné firmy, alebo
ich pobočky / Priemstav , n. p. Prievidza Doprastav Bratislava/, bolo to zlaté obdobie výstavby mesta,
v roku 1961 sa začala stavať budova Okresného národného výboru /ONV/,
Mestského národného výboru /MsNV/, Okresného výboru Komunistickej strany
/OVKSS/, /samozrejme ako by to bez tejto budovy mohlo byť najmä s ohľadom
na vtedajšiu politickú klímu, asi by to nebolo ani možné/,budova bola ukončená
v roku 1967, stavebné náklady boli 19 miliónov Kčs, nasledovala budova
Zväzarmu /1961-1963/, Osemročná stredná škola /1959-1962/, Požiarna zbrojnica
/1959-1962/. Hospodársky dvor MsNV / s 34 garážami, Kúpalisko /1959-1965/,
Cintorín /1956-1969/, Všešportový
štadión bol už na začiatku šesťdesiatych rokov rozostavaný a v roku
1965 ukončený, v rámci podniku Reštaurácií a jedální sa začala stavať centrálna výrobňa
jedál /1964-1966/, Reštaurácia Lux /1965-1968/, Významnou stavbou bol
hotel „Luna“ /1969-1975/.
Samozrejme kontinuálne prebiehala
bytov výstavba, v roku 1964 bolo odovzdaných 160 a v roku 1965
416 bytov. Určite to boli v rámci Slovenska rekordné počty.
V ďalšej
etape sa stavali domy pre obyvateľov Horných Opatoviec, pripravená bola
výstavba IBV /Individuálna bytová výstavba/. Skutočnosťou je, že námestie
mladého mesta neexistovalo, celým mestom sa tiahla len ulica Československej
armády, no už novovybudovaný Dom kultúry naznačoval, že tu bude asi
v budúcnosti námestie. Dom kultúry sa začal stavať v 1957, a v roku 1961 /17.
decembra/ už v ňom vystupovalo Slovenské národné divadlo /SND/
z Bratislavy. Projektoval ho v roku 1957
„Státní projektový ústav pro výstavbu mest a vesnic v Praze „. Neskôr bol tento ústav premenovaný na
„Krajský projektový ústav Praha“ a je celkom zaujímavé, že v tom istom roku
1957 bol aj projekt ukončený. Hlavný architekt projektu bol Akad. arch. V.
Klimeš a zodpovedný architekt Akad. Arch J. Vidner. Vzniklo
architektonicky celkom vyvážené dielo, ktoré aj po viac ako päťdesiatych rokoch
vhodne vypĺňa stred mesta. S veľkou pravdepodobnosťou to bol celoštátny
typový, pre Žiar nad Hronom upravený projekt.
V tomto kultúrnom dome bola a stále je sála s
balkónom pre 600 divákov, moderne vybavené javisko, prednáškové miestnosti pre
120 divákov. Len pre zaujímavosť uvediem, že v kinosále bolo zriadené jedno z
prvých panoramatických kín na Slovensku a 29. augusta 1968 sa tu premietal prvý
panoramatický sovietsky veľkofilm „Vojna a mier“.
Postupne sa začalo
námestie a stred mesta dotvárať aj ďalšími autormi, v čele týchto
boli Vratislav a Eva Ružičková. V podstate sa na vytvorení centra
Žiaru nad Hronom zvyšovala aj náročnosť na jeho architektonické riešenie. Do tohto rámca mimoriadne dobre zapadla práve
monumentálna budova Okresného národného
výboru autora Miloslava Cajthamla, ktorá bola ukončená v roku 1967.
Budova banky, pošty a sporiteľne |
Ostatné budovy na uzatvorenie námestia Budova
banky, pošty a sporiteľne projektoval Vratislav Ružička
a ukončená bola v roku 1968, podobne aj Bytový dom 16 s predajňami. Pozitívne treba hodnotiť, že sa nejedná
o vysoké budovy /okrem budovy Okresného národného výboru/, zrejme
s úmyslom aby postavené budovy netienili už vybudovaným bytovým budovám.
Bytový dom 16 s predajňami |
Zaujímavá je stavba Budova banky, pošty
a sporiteľne, ktorá bola naprojektovaná a vybudovaná z hliníkových panelov,
hoci v tom čase ešte hlinikáreň /ZSNP/ hliníkové stavebné prvky
nevyrábala, akoby projektanti chceli vtedajšej Hutníckej druhovýrobe naznačiť,
že tu je perspektíva využívania hliníka. Pritom samotná budova nie je nejaká architektonická
perla.
Vráťme sa však
ešte k architektonicky najvýznamnejšej stavbe autora Miloslava Cajthamla,
teda budovy obloženej mramorovým obkladom, do dnes je to najlepšie čo bolo
v Žiari pri výstavbe mesta vytvorené, z ústneho podania sa mi
podarilo zistiť, že jej kópia je postavená niekde v Čechách, žiaľ
nepodarilo sa zistiť kde. V Žiari dostala budova krásne pomenovanie „Biely
dom“.
Ešte záverom malá
poznámka v interiéri budovy sa po uvedení do prevádzky nachádzali olejomaľby
slovenského majstra Štiavničana národného umelca Jozefa Kollára. Určite to bolo
realizované na objednávku, lebo boli zasadené do plôch, ktoré vznikli pri
stavbe, neviem koľko ich bolo, ale odhadom možno 60. Štiavnická príroda tu dostala
maximálny priestor, akoby to vytváralo symboliku, že Štiavnická príroda chce
potlačiť, ale najmä vylepšiť exhalátmi poznačený Žiar nad Hronom.
Pohľad na Žiar nad Hronom od Lovče |
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára